• jellejan@jjklinkert.nl

2008 Fietsen op de Groene Route

2008 Fietsen op de Groene Route

Wij fietsten van 5 juli tot en met 19 juli 2008 in veertien fietsdagen (onderbroken door een rustdag) van het zuidfranse Avignon, via de Drome, de Rhonevallei, de Jura en de Vogezen, en niet te vergeten de noordfranse korenvelden naar Luxemburg. Een afstand van in totaal 1050 kilometer. We volgden daarbij nauwkeurig een belangrijk deel van de bekende “Groene weg naar de Middellandse Zee”.

Wij fietsten van zuid naar noord. De meeste collega-fietsers fietsen de andere kant op, en na afloop van onze tocht konden we ons dat eigenlijk wel voorstellen. Wij fietsten van prachtig mooi weer naar best wel aardig weer, van terrasjes en winkeltjes naar doodgelopen kale dorpjes zonder enige voorziening, van lavendel- en zonnebloemenvelden naar korenakkers. Bovendien hadden we de eerste vier dagen een fikse, mistralachtige wind tegen, die de zuidgangers dan lekker mee hebben. Aan de andere kant: de grote charme van deze tocht is vooral de wisseling van de landschappen, een breed palet van bergstreken, elk met zijn eigen karakter, dat je luisterend, ruikend en waarnemend doorfietst. En dat is in beide richtingen vast even leuk. 

Info

Wij gebruikten uitgave “De groene weg naar de middellandse zee”, deel 1 en deel 2 van Ben van Kan en Boudewijn van der Vlist, uitgegeven door de Fietskaart informatie Stichting en uitgeverij Pirola. Daarnaast maakten we zeer dankbaar gebruik van de GPS-files van de Groene Weg, die te vinden zijn op www.gpstracks.nl en die we in onze Garmin Etrex hadden opgeslagen. De combinatie van boekje en Garmin werkte perfect. 

Ander kaartmateriaal is eigenlijk niet nodig. Toch hadden we wel eens behoefte aan een overzichtskaart van Frankrijk om een beetje een gevoel te krijgen van waar we precies zaten in dat grote land. En bijvoorbeeld van welke grote steden er in de buurt zijn. 

Tracks

Op de volgende pagina’s beschrijven we de verschillende etappes die wij hebben gefietst, voorzien van een kaart, een hoogteprofiel en een typerende foto. Ook zijn de track-gegevens uit mijn GPS Etrex toegevoegd. Je kunt de track downloaden en nafietsen en wordt dan in veel gevallen tot voor bij de poort van de camping geloodst. 

Achtereenvolgens komen aan de orde:

Avignon – Orange

Orange – Valreas

Valreas – Grane

Grane – St.Donat

St.Donat – Meyrieu

Meyrieu – Priay

Priay – Condes

Condes – Pont de Poitte

Pont de Poitte – Arc en Senans

Arc en Senans – Soing

Soing – Darney

Darney – Luneville

Luneville – Brulange

Brulange Bettembourg

De film hieronder geeft met een aantal foto’s een beeld van de route.

Zwaarte

In het boekje van de Groene Weg wordt in de inleiding aangegeven dat deze tocht voor iedereen met een goede conditie goed te doen is. Dat mag zo wezen, wij ( 61 en 60 jaar) vonden  het een flinke klus. Natuurlijk zijn  er een paar relatief vlakke stukken (met name Avignon-Orange, de Rhone vallei en een stuk langs de Saone), maar verder is het meestal flink klimmen. En dan zijn het niet de paar klimmetjes van 300 meter die zwaar zijn – die kom je echt wel op – maar het voortdurend toch tamelijk heuvelachtige landschap. Dat betekent steeds klimmen en dalen over kortere afstanden, en dat is op den duur toch vermoeiender dan een langere col. Met name in de langere tochten in de meer noordelijke streken was dat pittig.

Hoe dan ook: het was te doen, want we hebben het gedaan, en de voldoening is natuurlijk na afloop des te groter.

We hebben bij de beschrijving van de verschillende etappes hoogteprofielen opgenomen, die een objectief beeld van de hellingen geven.

Wegen

De wegen in deze fietsroute zijn vrijwel allemaal van excellente kwaliteit, nagenoeg alles is prettig rijdend asfalt. Bovendien zijn de routeplanners er in geslaagd, om vrijwel de gehele tocht over autoluwe wegen en weggetjes te laten gaan. Een compliment aan de makers! 

De route is uiteraard niet bewegwijzerd, je moet het boekje (en de Garmin) dus voortdurend nauwkeurig in de gaten houden.

Verblijf en eten

Frankrijk is het klassieke kampeerland, maar dat geldt vooral voor de zuidelijke helft. Daar struikel je over de campings. Naar het noorden toe wordt dat minder, en met name in de het deel van 100 kilometers onder Luxemburg zijn er weinig. Je kunt dan altijd in een chambre d’hote onderkomen zoeken. Deze staan ook vermeld in het route boekje. Het verdient zeker aanbeveling om van te voren even te bellen en te reserveren, want de kans op een volle bak is aanwezig, zeker bij slecht weer.

In zekere zin geldt hetzelfde voor het eten. Hoe noordelijker, hoe minder gelegenheden; in noord Frankrijk kan je 40 kilometer fietsen zonder een boulangerie, epicerie of enige andere winkel tegen te komen. Zorg dus, dat je, als je ‘s morgens op pad gaat, voldoende eten en drinken bij je hebt. Nog een tip: een wit autootje dat hard toetert bevat de bakker. Meteen tegenhouden en ernaar toe om de gewenste croissants, pain au chocolat en het stokbrood in te slaan.

Weer

Het weer onder de Lyon is eigenlijk altijd goed, naar onze ervaring. Het kan er natuurlijk wel erg heet zijn. Hoe vroeger je op weg gaat, hoe beter: alles wat je voor tien uur fietst krijg je gratis. Ten noorden van Lyon was het redelijk – prima fietsweer eigenlijk, want droog overdag – in Nederland was het in die tijd bar en boos.

Vorige Volgende