• jellejan@jjklinkert.nl

2011 Fietsen naar Praag

2011 Fietsen naar Praag

Wij fietsten in de periode van 21 juli tot en met 6 augustus 2011 een groot deel van de route ‘Fietsen naar Praag’, beschreven in de gelijknamige uitgave van de Fietskaart Informatie Stichting (2009). In totaal reden we ongeveer 1100 kilometer, van Millingen tot aan Marianske Lazny; het laatste stukje deden we (uit tijdgebrek) met de trein. 

We fietsten vanuit het noordwesten naar het zuidoosten, in de hoop richting warmte te fietsen, maar die hoop werd in deze slechte zomer van 2011 slechts gedeeltelijk vervuld. We hadden te kampen met veel matig tot slecht weer; wel moet gezegd worden dat het in de buurt van Praag warmer slecht weer was dan in het grootste deel van Duitsland. Voordeel van de weersituatie was, dat we het belangrijkste deel van de tocht een flinke noordwestenwind mee hadden, en dat scheelt toch ook een slok op een borrel.

De route is voor ongeveer tweederde deel redelijk vlak. Wel moet je op een gegeven moment een kleine hoogte over om van het Werra-dal bij de Main te komen, maar dat vergt betrekkelijk weinig inspanning. Het laatste derde deel is behoorlijk geaccidenteerd. Eerst is er het Fichtelgebergte, waarin de hellingen redelijk vriendelijk zijn, maar met name het stuk daarna, tot een eindje na Marianske Lazny is behoorlijk inspannend. Heb je dat achter de kiezen, dan is het laatste deel naar Praag – hoorden wij van andere fietsers – een fluitje van een cent.

De gehele route gaat over fietspaden en zeer autoluwe wegen. Dat is een compliment aan de makers waard! Je moet er wel rekening mee houden, dat nogal wat paden in Duitsland onverhard zijn: vaak gravel, soms keitjes, een enkele keer een pad door weilanden. Wij waren dan ook heel erg bij met de brede banden (vooral in de natte weersomstandigheden die wij troffen) op onze Idworx-fietsen, die met deze paden geen enkel probleem hadden. Wij raden dus iedere Praag-fietser zulke brede banden krachtig aan!

Het is een tocht door allerlei heel verschillende, vaak mooie landschappen. Al die afwisseling is op zichzelf al heel boeiend. Het dal van de Diemel en dat van de Werra blijken de meeste fietsers het mooist te vinden; dat vonden wij ook wel (hoewel door gebrek aan zonneschijn de schoonheid wat achterbleef) maar ook het Fichtelgebergte is vonden wij heel fraai. Als je verderop in Duitsland komt worden de stadjes steeds mooier en in Tsjechië vonden wij Cheb en Marianske Lazny ook erg fraai. Praag tenslotte was, ondanks de overvloed aan toeristen, toch echt wel weer het allermooist. 

De diavoorstelling hieronder geeft een beeld de verschillende landschappen en dorpjes in deze tocht.

Wij hadden twee en een halve week de tijd; in die periode fietsten we dertien dagen, onderbroken door éen door stortregens afgedwongen rustdag. In Marianske Lazny en in Praag hebben we extra dagen de tijd genomen om deze steden te bekijken. Wij raden dan ook iedereen aan om in elk geval tenminste drie weken te nemen om de hele route te fietsen; dan heb je de tijd om te rusten en ook om onderweg het stedenschoon te bewonderen. Hoewel de afstand Millingen-Marianske Lazny volgens het routeboekje ruim 900 kilometer is, deden wij er dus 1100 km over. Dat heeft waarschijnlijk te maken met af en toe fout rijden, boodschappen doen en de omgeving bekijken. Houd er dus rekening mee, dat je meer gaat fietsen dan in het boekje staat; reken maar op 1300 kilometer voor de hele route.

Tracks

Wij reden de volgende etappes in onze Praagroute:

Arnhem – Mehr

Mehr – Flaesheim

Flaesheim – Benninghausen

Benninghausen – Paderborn

Paderborn – Warburg

Warburg – Hann.Münden

Hann.Münden – Probsteizella

Probsteizella – Heringen

Heringen – Breitingen

Breitingen – Coburg

Coburg – Bad Berneck

Bad Berneck – Arzberg

Arzberg – Marianske Lazne

Marianske Lazne – Praag


Kaarten en gidsen

Wij gebruikten zoals gezegd het routeboek ‘Fietsen naar Praag’. Dat is een voortreffelijke wegwijzer, die je in het algemeen goed op de route houdt. Omdat allerlei fietsroutes onderdeel van de hele tocht zijn (de Werra Radweg, de Main Radweg, etc), wordt je ook daarmee nog geholpen. Daarbij zijn er ook Praagpijlen (gele stickers met een pijl erop) die op allerlei punten langs de route op paaltjes en borden geplakt zijn. Jammergenoeg is dat niet erg consequent gebeurd, zodat je er bepaald niet op kunt vertrouwen. Verreweg het handigste is, om de route te voren als track in je GPS te laden (als je die hebt natuurlijk), en die dan te volgen.

Verblijf en eten

Zoals je in het routeboekje ziet is er een redelijk aantal campings langs de route. Desondanks is het nauwelijks te vermijden dat je af en toe een hotel, B&B of Gasthaus moet betrekken. Wij hebben daar goede ervaringen mee, zowel wat betreft de prijs als de kwaliteit. 

Wat het eten betreft is Duitsland voor fietsers een prima land; bijna te prima, want voor je het weet eet je te zwaar of te veel. Kijk daar dus een beetje mee uit als je uit eet. Voor koffie en koek is de Konditorei de ideale gelegenheid; daar huist de plaatselijke bakker, zodat je er ook meteen broodjes kunt kopen. De prijzen in Duitsland zijn lager dan wij gewend zijn in ons land, en in Tsjechië is het buiten Praag nog goedkoper. In het centrum van Praag heersen Amsterdamse prijstoestanden.

Vorige Volgende