• jellejan@jjklinkert.nl

2011 Fietsen op Mallorca

2011 Fietsen op Mallorca

Wij fietsten van 13 tot en met 20 mei 2011 in een tocht van ongeveer 400 kilometer het mooie eiland Mallorca rond. Vanuit Palma de Mallorca reden we tegen de klok in rechtsom. Dat leverde een tocht op die de eerste dagen redelijk vlak was en de laatste dagen redelijk steil – precies goed dus.

Mallorca liet zich in deze tijd van het jaar kennen als een perfect fietsgebied. Niet alleen voor de in groten getale rondrijdende racefietsers, maar vooral ook voor de trekkers zoals wij. De wegen waren bijna overal perfect, mooie hotels gemakkelijk te vinden, eten en drinken niet te duur, en in deze tijd van het jaar is de grote toeristentsunami nog niet over het eiland heengegolfd. De temperatuur was overdag zo’n 20 tot 25 graden, ook al ideaal. In juli en augustus rijst het kwik tot 30 en 35 graden, dus dan moet je er als trekker gewoon niet wezen. En last but not least: het eiland is vrijwel hondenvrij – wij zijn geen enkele keer door een losse hond achtervolgd, en het meest populaire model gaat de grootte van een teckel nauwelijks te boven.

Het oostelijke deel van het eiland is tamelijk vlak. Je rijdt er tussen stenen muurtjes die de boomgaarden (citroenen, sinaasappels en olijven) omringen, af en toe door bossen en langs molens van het Don Quichot type. In de kustplaatsjes zijn mooie baaien en soms kunstmatig aangelegde zandstranden waar je lekker kunt zwemmen. De Middellandse Zee is, zolang de zon schijnt, van het spreekwoordelijke blauw, dat zo’n prettig vakantiegevoel geeft en het zo goed doet op de ansichtkaarten.

Ga je naar het westen, dan rijd je vrij plotseling de bergen in. Omhoog en omlaag langs bizarre rotsformaties, mooie uitzichtpunten en tegen de rotsen verkleefde dorpjes. Met steeds weer die blauwe zee op de achtergrond.

Dat levert dus een tocht op – die wij in zes dagen deden – van toenemende zwaarte; de eerste twee en een halve dag licht, de laatste drie en een halve dag zwaar. De hellingen zijn in het algemeen niet zo lang, zo’n twee- tot driehonderd meter stijgen per keer – maar je moet we telkens stevig aan de bak. Het wordt dus een gezond weekje.

De route die we reden ontleenden we grotendeels aan Raoul Gonzalez’ beschrijving  die hier te vinden is. 

Onderstaand fotofilmpje geeft je een indruk van wat je op Mallorca kunt tegenkomen.

Tracks

We reden de volgende etappes in ons rondje Mallorca:

Vliegveld – Palma de Mallorca

Palma de Mallorca – Cala d’Or

Cala d’Or – Sineu

Sineu – Port de Pollenca (en retourtje Cap de Formentor)

Port de Pollenca – Port de Soller

Port de Soller – Estellencs

Estellencs – Palma de Mallorca

Palma de Mallorca – vliegveld

Kaarten en gidsen

Wij maakten voor een deel gebruik van de bovengenoemde beschrijving van Raoul Gonzalez; we konden vaststellen dat de hoogteprofielen van Gonzales tamelijk globaal zijn. Daarnaast gebruikten we de Michelin kaart 579 Regional Espagne, Balears/Baleares. Ook hadden we in onze Garmin Edge GPS de route die we ons voorgenomen hadden geplaatst, en dat maakte het navigeren bijzonder makkelijk. Alleen was het lastig dat in grotere steden de naambordjes op de straten soms bleken te ontbreken. Ook zat de uitgave van de Lonely Panet over Mallorca in onze bagage; altijd goed voor het vinden van hotels, goede restaurants en mooie ironische beschrijvingen van toeristische hoogtepunten.

Verblijf en eten

Wij hadden al onze hotels van te voren geboekt, vooral op basis van gegevens van The Lonely Planet. Achteraf hebben we de indruk dat dat niet nodig zou zijn geweest. Er zijn in het algemeen veel hotels, en in deze tijd van het jaar weinig toeristen; dus is er veel ruimte over.  Overigens bleek een duidelijke relatie tussen prijs en kwaliteit bij de hotels nagenoeg te ontbreken.

Nog twee opmerkelijke ervaringen. De eerste was, dat Hostal Brondo in Palma de Mallorca, door ons als eerste stop geboekt (welke boeking ook was bevestigd), bij aankomst geheel gesloten bleek te zijn. Gelukkig was er vlak in de buurt alternatieve hotelruimte (in het prachtige Hotel Born) gemakkelijk te vinden. En Hotel Palladium in Palma (ons laatste hotel) weigerde aanvankelijk pertinent een opbergruimte voor onze mooie fietsen te bieden. Pas toen we dreigden de boeking te cancellen werd er na uitgebreide telefonades een particuliere garagebox in een parkeergarage in de omgeving gecharterd – maar wel voor 2 x € 6 extra.

Onze hotels en hostals boden goede tot voortreffelijke ontbijten, ook voor fietsers. En restaurants onderweg hebben in het algemeen een ruime en internationale keuze aan gerechten.

Vorige Volgende