• jellejan@jjklinkert.nl

2017 Fietsen op de Noordzeeroute

2017 Fietsen op de Noordzeeroute

Rotsen van Normandië

Wij (69,70 jr) fietsten in de periode 19 augustus tot 3 september 2017 van Castricum naar Caen. Bij het eerste gedeelte van deze tocht van totaal ongeveer 800 km volgden we tamelijk getrouw de LF1 – Noordzeeroute. We gebruikten daarbij het onvolprezen routeboekje met dezelfde titel (uitgegeven door Buijten & Schipperheijn Recreatief te Amsterdam). Je kunt het voor € 13.50 bestellen bij o.a. de Fietsvakantiewinkel en Bol.com. Daarbij maakten we natuurlijk ook gebruik van de gps-track die van dit deel van de tocht verkrijgbaar is. Op onderdelen wijkt deze track overigens af van de officiele route uit het boekje. Verder gebruikten we de min of meer topografische kaarten (schaal 1:100.000) van IGN (Institute Geographique National), de nummers 101, 103, 107 en 117. Deze zijn alle in Frankrijk makkelijk aan te schaffen.

Dit deel van de Noordzeeroute, dat loopt van Den Helder naar Boulogne-sur-Mer in Frankrijk is overigens onderdeel van een veel langere route, die de echt ondernemende fietser helemaal rond de Noordzee leidt. Een projekt dat wij niet ambiëren. Wij verlieten de Noordzeeroute bij Boulogne om verder te fietsen richting Caen over een door Google Maps gemaakte fietsroute. Google Maps gebruikt daarbij alle wegen die voor fietsers toegankelijk zijn, en dat betekende in praktijk, zo bleek, dat wij over behoorlijk wat D-wegen werden geleid. Die wegen hebben het voordeel dat ze tamelijk recht op hun doel afgaan, en meestal niet al te steile hellingen bevatten – als je in plaats daarvan de witte weggetjes van een Michelinkaart kiest, zijn de hellingen meestal veel steiler. Het ernstige nadeel van D-wegen is echter, dat je op dezelfde weg rijdt als gewone auto’s en vooral vrachtwagens die tenminste 80 kilometer per uur rijden. 

Nu moet gezegd, dat Frankrijk stappen zet op de weg naar fietsvriendelijker wegen; in de praktijk betekende dat, dat ook op D-wegen soms fietsruimte was afgeschermd door middel van witte stippellijnen. Niet ideaal, maar het is tenminste iets. Deze ‘fietspaden’ eindigden echter vaak even plotseling als ze begonnen waren. Daarna rijd je dan weer onbeschermd naast het snelverkeer. Wij waren blij dat we helemaal in opvallende gele en rode kleuren waren gehuld: zowel de bagage als wijzelf.

Het landschap waardoor je fietst is soms heel mooi – vooral in het Nederlandse gedeelte – , soms spectaculair – de Normandische kust – en vrijwel steeds aangenaam afwisselend. Een belangrijk deel van de tocht is redelijk vlak, maar vanaf Boulogne (eigenlijk al iets eerder) moet er flink geklommen worden. In totaal overwonnen we op deze tocht ongebveer 3400 meter.

Campings, B&B’s, koffietenten en eetgelegenheden zijn in Nederland en Frankrijk redelijk voorhanden. Zeker op zondag kan je in Frankrijk nog wel eens verrast worden door gesloten restaurants. Meestal bood een Bar Tabac dan uitkomst: daar hebben ze goede koffie en broodjes kan je halen bij de Boulanger aan de overkant – je mag ze bij je koffie opeten.

Wij fietsten deze route in gedeeltes van ongeveer 60 kilometer. Dat waren de volgende:

Castricum – Katwijk

Katwijk – Hellevoetsluis

Hellevoetsluis – Vrouwenpolder

Vrouwenpolder – Hoeke

Hoeke – Diksmuiden

Diksmuiden – Watten

Watten – Boulogne-sur-Mer

Boulogne-sur-Mer – Villiers-sur-Authie

Villiers-sur-Autie – Ault

Ault – Pourville-sur-Mer

Pourville-sur-Mer – Caudebec-en-Caux

Caudebec-en-Caux – Beuzeville

Beuzeville – Cuverville bij Caen

Hieronder vind je een diashow die een indruk geeft van de landschappen waar je doorheen fietst.